Kształcenie doktorantów

Dla pomyślnej realizacji projektu działanie to jest niezbędne. Podczas projektu zrealizowane zostaną krótkoterminowe i długoterminowe pobyty doktorantów na zasadach wymiany na stanowisku pracy partnera. 3 czeskich doktorantów, odbędzie podczas studiów doktoranckich krótki pobyt badawczy, 2 miesiące w PO. Podczas pobytu doktoranci korzystać będą z doposażonych laboratoriów partnera, dzięki temu zdobędą nową wiedzę. W porównaniu do swoich rówieśników będą lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy. 6 polskich doktorantów spędzi miesiąc na VŠB-TUO.

Zaplanowane są długoterminowe pobyty, staże. Polscy doktoranci przez 31 miesięcy będą wyjeżdżać na VŠB-TUO w celu konsultacji swoich prac doktorskich. W projekcie wezmą udział również 2 czescy (na VŠB-TUO) i 2 polscy (na PO) doktoranci, którzy włączą się przez okres 31 miesięcy/osoba do działań o charakterze badawczo-naukowym. Nie chodzi o wymianę, lecz o włączenie do naukowo-badawczej części projektu. Doktoranci aktywnie będą się udzielać w działaniach w ramach projektu, przede wszystkich będą prezentować wyniki projektu podczas specjalnych wydarzeń, będą publikować artykuły itp. Będą oni wspólnie pracować dla obydwu partnerów oraz brać udział w działaniach w obu krajach.

Partnerzy przygotują 3 dwudniowe warsztaty po polskiej stronie, zakładana liczba uczestników to 50 osób rocznie. Łącznie będzie to 150 osób. Do konkretnych działań w ramach kształcenia doktorantów należy również konferencja doktorantów w Czechach nazywana WOFEX, podczas której prezentowane są wyniki działalności badawczo-naukowej doktorantów. Działania wspierają wyspecjalizowany rozwój doktorantów poprzez konsultacje ze specjalistami. W ramach projektu zostaną przygotowane 2 dwudniowe seminaria (1 w Polsce, 1 w Czechach), podczas których w obecności specjalistów i praktyków z danej dziedziny doktoranci zaprezentują swoje wyniki.


Realizacja wspólnych działań edukacyjnych

Studenci obu uniwersytetów kształcą się w ramach podobnych programach studiów. Celem działania jest uzupełnienie edukacji o informacje praktyczne. Takie informacje nie są obecne w procesie kształcenia w wystarczającym zakresie, a ich zdobycie oznaczało będzie wyraźny efekt dla grupy docelowej, która pozyskaną wykorzysta wiedzę następnie na rynku pracy.

W ramach projektu zostaną zorganizowane wzajemne wyjazdy studentów do kraju partnera, których celem będzie poszerzenie procesu kształcenia o elementy uzupełniające, wpływające na poprawę kompetencji absolwentów w trakcie wchodzenia na rynek pracy. W celu osiągnięcia lepszego efektu działań edukacyjnych przygotowane zostaną dwudniowe wyjazdy obejmujące wykłady specjalistyczne na wybrany temat oraz wizyty w przedsiębiorstwach w kraju partnera. Przewidywane są: 1 wyjazd studentów czeskich do Polski / rok i 1 wyjazd studentów polskich do Republiki Czeskiej / rok. W wyjeździe uczestniczyć będzie min. 15 osób/ rok , razem 45 osób w kraju każdego partnera (15 osób w 2018 roku, 15 osób w 2019 roku i 15 osób w 2020 roku). Ogółem w wyjazdach uczestniczyć będzie min. 90 osób.

Podczas wyjazdów odbędą się 2 wykłady specjalistyczne partnera zagranicznego dla 30 studentów (15 osób przyjeżdżających i 15 osób z kraju), czyli 60 studentów za rok. W czasie realizacji projektu w wykładach uczestniczyć będzie min. 180 studentów.

W ramach niniejszego działania kluczowego zostanie nawiązana bliższa współpraca z firmami. Wizyty w przedsiębiorstwach (ewentualnie w Inkubatorze Przedsiębiorczości VŠB-TUO) zapoznają studentów i doktorantów z praktycznym aspektem prowadzenia działalności gospodarczej. Dyskusje z przedsiębiorcami umożliwią uzyskanie wiedzy dotyczące aktualnych wymaganiach firm i będą motywacją do kontynuowania studiów i rozwoju własnych umiejętności.


Przygotowanie kursów e-learningowych

Projekt przewiduje przygotowanie dwóch edukacyjnych kursów e-learningowych przez każdego z partnerów, razem 4 kursy (2 kursy na VŠB-TUO i 2 kursy na PO). Kursy dotyczyć będą elektroniki i informatyki w zakresie opracowania dokumentów (podstawy matematyczne, teksty fachowe, prezentacje).

Czeska i polska wersja przeznaczona jest dla partnera z danego kraju oraz dla partnera zagranicznego. Dzięki temu Partner może wykorzystać daną wersję językową również jako wsparcie procesu kształcenia angielska wersja językowa wzbogaca istniejące kursy obcojęzyczne prowadzone na obu uniwersytetach oraz kształcenie w tym języku. Umożliwia to praktyczne wykorzystanie kursów w języku angielskim podczas realizacji projektu, jak również po jego zakończeniu. Z kursów będą mogli korzystać doktoranci z obu krajów, angielska wersja językową będzie pomocna w działalności publikacyjnej doktorantów.

Kursy opracowane zostaną przez naukowców i pracowników badawczych obu partnerów, korektę merytoryczną przeprowadzi fachowiec z odpowiedniej uczelni. Korekta językowa i tłumaczenie zostanie wykonane zgodnie z zasadami wewnętrznymi obu uniwersytetów, np. przez biuro tłumaczeń.

Opracowanie kursów w trzech językach umożliwi stworzenie materiałów edukacyjnych, które będą wykorzystywane na bieżąco w ramach procesu kształcenia, a jednocześnie będą mieć wpływ na realizację działań kluczowych w ramach projektu (w szczególności działania nr 3 i nr 4).


Fachowa współpraca wspólnych transgranicznych grup naukowo-badawczych

Podczas realizacji projektu będą wspólnie pracowały grupy badawcze obu partnerów, w których uczestniczyć będą reprezentanci poszczególnych jednostek. W skład grup wejdą również doktoranci, celem ich działalności będzie uzyskanie wiedzy z wybranych obszarów badawczych. Podczas realizacji projektu grupy będą się na przemian spotykać u jednego z partnerów w calu kształcenia doktorantów oraz ogólnego zharmonizowania potrzeb rynku pracy z treścią programów studiów. Grupy będą spotykać się podczas warsztatów w ramach konferencji międzynarodowych, na których przedstawione zostaną wyniki badań doktorantów.

W ramach wizyt na uczelniach partnerskich grupy będą realizować również działania praktyczne w laboratoriach np. specjalistyczne pomiary, diagnostykę itp. W tym celu będą korzystać lepiej wyposażonego laboratorium partnera, którym ich placówka macierzysta nie dysponuje. Tematami badań będą np. metody cyfrowego przetwarzania obrazów, diagnostyka uszkodzeń infrastruktury elektroenergetycznej z wykorzystaniem wizji komputerowej, automatyzacja pomiarów i badań dla przemysłu, analiza sygnałów cyfrowych w biomedycynie i komunikacji optycznej. Wyniki zostaną ujęte w sprawozdaniu końcowym, które opublikowane zostanie na stronie internetowej projektu.

Celem jest uzupełnienie oferty kształcenia wybranych kierunków studiów dla podniesienia jakości kształcenia doktorantów, przyszłych absolwentów oraz wzmocnienia ich działalności naukowo-badawczej i poszerzenia zakresu wiedzy.

Przedstawiciele obu uczelni, nie należący do grupy przyszłych absolwentów, będą także pracować w ramach wskazanych grup ze względu na swoją wiedzę naukową i posiadane doświadczenie (osoby te nie zostały wliczone do wskaźników).


Modernizacja laboratoriów specjalistycznych

Projekt obejmuje modernizację laboratoriów specjalistycznych, która w istotny sposób przyczyni się do osiągnięcia jego celów. Działanie to jest niezbędne dla poprawy możliwości znalezienia pracy przyszłych absolwentów, bez wiedzy praktycznej absolwenci nie posiadają odpowiednich predyspozycji do uzyskania przyszłej pracy. Aktywność obejmuje uzupełnienie wyposażenia i modernizację już istniejących laboratoriów, które partnerzy posiadają w swoich placówkach,(nie będą budowane nowe laboratoria).

W ramach projektu zostaną wykorzystane lepiej wyposażone laboratoria partnera, które będą wykorzystywane przez członków grup badawczych, doktorantów i studentów. Z laboratoriów będą mogli korzystać: doktoranci podczas swoich wymiennych pobytów, studenci zagraniczni podczas pobytów w placówkach partnera oraz studenci krajowi w ramach procesu kształcenia. Po zakończeniu projektu wyposażenie będzie używanie na bieżąco przez własnych studentów oraz dodatkowo podczas pobytów wymiennych studentów i doktorantów partnera zagranicznego.

Z punktu widzenia zaplanowanego uzupełnienia i modernizacji wyposażenia VŠB-TUO zakupi model szkolny testera produkcyjnego z kontrolą elektryczną i optyczną produktu. PO zakupi wyposażenie laboratorium przetwarzania obrazów cyfrowych oraz laboratorium inteligentnych systemów robotycznych. W ramach obu laboratoriów obu partnerów zostanie również zakupiony drobne materiały o charakterze nie inwestycyjnym (np. przyrządy pomiarowe, przewody, zaciski itp.).

Zakupiony materiał będzie służył do realizacji zaplanowanych działań w laboratoriach obu partnerów. Celem prac wykonywanych laboratoriach jest podnoszenie kwalifikacji i umiejętności absolwentów czeskiego i polskiego uniwersytetu z perspektywą lepszych szans na rynku pracy.

Projekt pn. „Zwiększenie szans zatrudnienia czeskich i polskich absolwentów kierunków technicznych” nr CZ.11.3.119/0.0/0.0/16_022/0001155 realizowanego w ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska-Polska 2014-2020, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na podstawie decyzji z 31 maja 2018 r.